söndag 17 maj 2009

lite mer utbildad

Det blev barnavårdskurs ändå idag. Så jag satte mig i bilen vid halv 7 -tiden och körde tillbaka hit för att hinna i tid. Det blev sent igår och jag blev väckt av färska bb-rapporter från en nära vän (bb - förlossning - inte barnbesked den här gången) så jag var halvt vimmelkantig av trötthet. Tänkte tanken - att så här kommer det att kännas sen, när hon är här och när jag inte styr över mina sovvanor längre. (jag är morgontrött)
Men när kursen väl började så var det riktigt kul. jag har ju redan gått en hämtabarnkurs men inget av det som vi tog upp här idag tog vi upp på den förra kursen så det känns som ett bra komplement. Det var bara jag och en familj till på kursen och med hänsyn till dem och vår "tystnadsplikt" gentemot varandra så skriver jag inte så mycket om innehållet - mer än sådant som handlar om mig och är helt neutralt.
Det hade ju varit roligt med någon mer, men samtidigt så blev det ju väldigt personligt och vi kunde få individuellt anpassad information efter våra barns ålder, land förutsättningar. Kursledaren har haft kurser varje år i 26 år och det kändes att hon visste vad hon pratade om. Så - jag är riktigt nöjd med min dag. Vi ska träffas 3 kvällar till - om ingen av oss hinner resa innan. *hoppas, hoppas, hoppas*

Imorgon är det en ny arbetsvecka - nya möjligheter att telefonen ska ringa men det känns inte alls som om den kommer att göra det. Det känns som om jag kommer att ha en liten flicka i Vietnam som jag kommer att få bilder av då och då ;-) Jag vet att det inte kommer att vara så - men det känns så...

Men -det är en stor dag imorgon. Imorgon kommer en annan svensk mamma få träffa sitt barn för första gången på lillans barnhem, och min lilla kommer att få presenterna som jag skickat med. Antagligen kommer resesällskapet ta kort på henne också... Imorgon alltså - och Vietnam ligger ju före oss i tid så det är inte så länge kvar. Kanske får jag nya bilder i veckan också - även om den nyblivna mamman säkert inte skickar sina bilder förrän hon är hemma så kommer ju kontaktpersonen att vara på barnhemmet - och då brukar hon ta bilder. *hoppas, hoppas, hoppas igen*

På tisdag ska jag på konferens hela dagen - kommer vara svårt att ha telefonen på - och min sjuka hjärna tänker "bra". OM de nu ska ringa så tror jag att det skulle vara när något skulle krångla - min syster och resesällskap opereras imorgon också - det kanske är upplagt för ett resebesked med snabb avresa ändå - det skulle onekligen vara lite krångligt! :-)

2 kommentarer:

  1. Men, vad bra att de har sådana där kurser för er! Det kan jag tycka att man skulle vilja ha som biologisk förälder också. Lite förberedande information - inte bara om förlossning o s v utan även om hur det är att ha barn och vissa grundläggande saker som man kommer att möta.

    Ja, man kan ju säga att det låter liite bäddat för att du kommer att få åka i slutet av kommande vecka med tanke på att det krånglar till sig lite då. Lagom till min födelsedag på lördag är du säkert i Vietnam. *håller tummarna* Det vore lite roligt tycker jag! :)

    SvaraRadera