måndag 11 maj 2009

Infomöte på försäkringskassan

Idag var jag på infomöte för blivande föräldrar i försäkringskassans regi. Det var väl så där givande...
Informationen går ju att få på nätet och de frågor som jag inte tycker att det går att få svar på kändes för specifika för att jag skulle vilja ta upp tid för hela gruppen med stormagade kvinnor och deras män + min stormagade kompis och hennes kvinna också förstås. :-)

Jag frågade i alla fall om de sk pappadagarna som min syster ska få i samband med vår resa. Men det verkar som om hon måste vänta tills lillan fått ett personnummer innan hon kan begära att få dem. Det verkar som om de stående rådet kring allting var att vänta men jag vet inte om jag verkligen ska slå mig till ro med det. Jag vill inte att föräldrapenningen ska fördröjas mer än nödvändigt - det finns ju liksom ingen annan inkomst att hanka sig fram på under väntetiden...

På tal om pappa-dagar så var inte materialet särskilt anpassat till den mångfald av familjebilder som finns. Det var mamma och pappa och barnets födelse hela tiden. Det är klart att det är mest praktiskt men jag trodde nog att man på försäkringskassan skulle vara mer politiskt korrekta och använda neutrala begrepp. Inom förskolan är vi mycket medvetna om att våra blanketter och mallar ska spegla den mångfald som omger oss.

I morgon är det den 12 maj. Den 12 januari fick jag mitt barnbesked Så oavsett om man räknar veckor - jag har väntat 17 veckor och 1 dag nu ;-) - eller om man räknar kalendermånader så har de 4 månaderna gått nu. Nu har jag kommit in i den tiden då jag skulle kunna få resebesked.

Undrar var jag är den 12 juni - och den 12 juli... 12 augusti säger hjärtat att jag måste ha mitt barn i min famn - men det finns ju inga garantier för någonting.

3 kommentarer:

  1. 12 juni hoppas jag att du har ditt barn i din famn!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du... är där om en månad.

    SvaraRadera
  3. Och jag hoppas så att ni har rätt!

    SvaraRadera