torsdag 23 april 2009

Idag gläds jag åt att två "bekanta" har fått förmedlingsbesked. Det handlar om 2 tjejer som jag aldrig träffat, inte ens pratat med i telefon men som ändå engagerar mig jättemycket. Båda två har köat bara lite kortare än jag i BFA, men de hamnade på fel sida datumgränsen nu när regeringen stoppar adoptionerna. Jag har verkligen lidit med dem och är så glad över att det finns en annan lösning. Deras barn finns där - någon annanstans än de kanske trodde från början!
Sedan har jag också tittat på Tv3:s stockholm - arlanda och fått se när en familj landar med sitt nyfådda barn och möts upp av vänner och släktingar.
Jag blev såå rörd och tänk -snart är det jag som kommer där med min lilla dotter!
Det är baske mig inte klokt! Och hur det än är - även om varje dag känns lång - så är det verkligen snart!!!
:-)

I helgen tror jag inte att jag kommer att blogga - jag ska till min hembygd och träffa mina älskade syskonbarn bland annat.

6 kommentarer:

  1. Ha en trevlig helg med syskon barnen.

    Vad tror du om tidsperspektivet innan du får åka till din flicka och hämta hem henne?

    Det är både nervöst och spännande tiden innan man får åka. Så mycket som skall planeras och fixas både för att ta emot ett barn men också den här stora resan. Allt måste ju klaffa.

    Hoppas du snart får veta när det är dax.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Imorgon har jag väntat 15 veckor av 4-6 månader.
    Jag vet inte alls när jag får åka - om ågra veckor eller i mitten av juli. Vet bara att det kan ske snart även om jag har väldigt svårt att tro det...
    Jag tror att jag kommer att tillbringa sommaren i Sverige - men har inga belägg för det - det är nog bara för att jag önskar så starkt att jag slpper det... Eller ännu hellre - att jag åker nu under försommaren och tillbringar sommaren här med min flicka! :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag måste bara få säga en sak - när det gäller det där med att komma hem med sin lilla nyadopterade (jag såg dock inte Sthlm-Arlanda nu senast)...

    Jag minns nämligen att jag reagerade såå på det när jag såg det där programmet för några år sedan, om singelmammor som adopterade flickor från Kina.

    En av de som kom hem med sin lilla flicka, hade henne hängande i en bärsele på magen när hon kom igenom "tullen". Och flickan var vänd FRÅN mamman. Det gjorde faktiskt ont i mig. Tänk den lilla tösen, där livet liksom förändrats rätt drastiskt på mycket kort tid och så kommer hon till en helt ny miljö och en massa främmande människor som vill känna, nypa och klappa på henne och krama hennes mamma så att säga med henne emellan - utan att hon kan söka tryggheten i sin mammas ögon. Man kan väl säga att hon såg minst sagt förvirrad och rätt förskrämd ut...

    Även när det gäller ickeadopterade barn rekommenderar man ju ofta att man inte skall vända dem i en sådan där bärsele förrän de är ganska stora och det är för att de visserligen har den fysiska kontakten med mamman, men de kan inte, som små barn oftast gör, söka "godkännande" hos mamma när de ställs inför ovana situationer. Det är samma sak med barnvagn. Visst är barnen nyfikna på världen och man kan få för sig att man skall vända vagnen ifrån sig så fort - men små barn mår bra av att få smälta omgivningen i små portioner med mamma (eller för all del pappa om man har en sådan) som "kanal"...

    Så, snälla - i möjligaste mån, när du är ute bland folk och även kommer hem med din lilla flicka, se till att hon har dig närmast och ser dig hela tiden, inte blir uthängd på det sättet som jag upplevde det att den där lilla flickan blev...

    Usch, nu kanske jag låter mästrande, men jag tyckte verkligen att det där sved när jag såg det...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag håller fullkomligt med dig! Jag har köpt en vagn där hon ska sitta vänd mot mig och en sele där hon också sitter inåtvänd. Jag tänker mig att jag ska bära henne så mycket som möjligt.
    Angående framåtvända vagnar så läste jag nyligen en undersökning där man hade tittat på hur många gånger barnen log under en promenad där de var vända mot respektive från sin förälder. Jag kommer inte ihåg siffran men barnet log MÅNGA fler gånger när de hade ögonkontakt med föräldern. :-)

    SvaraRadera
  5. Men hallå. Förlåt. Jag är väl seg som kola. Men, nu har jag hittat hit. Jättekul att du också bloggar. Jag följer dig hela vägen. Hoppas att det snart kommer ett rb.

    SvaraRadera
  6. Singeladopt: Tackar! Följer ju dig med som du vet! ;-) Spännande tid för dig nu! :-)

    SvaraRadera