lördag 19 maj 2012

Länge sedan

Och något har hänt med bloggen - ser inte hur det kommer att se ut när jag skriver men men... Tycker den här situationen som jag är i nu är väldigt underlig. Jag har medgivande - jag har lång kötid - och jag har valt att inte ställa mig i någon aktiv kö utan vänta in Vietnam. Som jag var rädd för så verkar det ju inte flyta så smidigt som AC och FFIA först trodde. Vietnam ger inte auktoriation till nya kontakter och AC:s första optimistiska "hoppas kunna skicka handlingar i slutet av året" är ändrat till att de inte vet när och att det kan dröja. FFIA har än så länge inte ändrat texten på sin hemsida. Och vart för det mig i min situation - ja det är frågan det! När jag valde att vänta in Vietnam så tänkte jag att jag skulle vänta till hösten och då se vad som hänt och ta ställning igen då. Nu tror jag att jag kan vara säker på att inget har hänt till hösten - och hur ska jag tänka? Jag känner att jag egentligen inte vill ha barn nu nu om jag har möjligheten att vänta. Jag har precis fått ett nytt jobb - ett jobb som jag tror är ett drömjobb - jag börjar i augusti och vill åtminstone jobba ett år - allt annat känns skamligt faktiskt även om jag vet att jag inte ska tänka så. Och jag VILL som sagt jobba med det här - det känns jättekul! Men samtidigt - tänk om jag inte kan vänta - tänk om väntan innebär att det inte blir något mer barn i vår familj. Tänk om min tid är nu - inte sen utan nu eller aldrig? Men då är frågan igen - vilka alternativ har jag? KANSKE kan jag skicka till Kina redan nu - problemet är att de i så fall måste göra undantag för att min dotter är under 6. Kanske kan de göra det undantaget - kanske inte. Jag är också längst fram i Nigeria-kön och det har liksom varit min plan b men med mycket tvekan. Jag är oroad över en lång och tuff vistelse i landet och också över att det är väldigt dyrt. Det blir dyrt för mig och det blir dyrt för de som ska följa med mig och jag kommer antagligen att behöva ha flera som kan byta av mig - det känns tufft. Men denna plan har ändå funnit där - tills idag då jag gick in och läste igen på AC.s sida och ser nya åldersrekommendationer. För att få ha 0-36 månader så får man inte ha fyllt 39 när man skickar papprena till landet - och jag fyller 39 i höst! 0-3 år är min gräns - det är vad jag känner att jag är beredd på och om jag inte skickar papper nu så måste jag höja till 0-60 månader. Jag vill inte skicka papper nu men tänk om som sagt - tänk om min tid är nu och bara nu? Andra alternativ är Indien men det verkar väldigt osäkert med nya riktlinjer/nytt förfarande och så Lesotho. Lesotho seglar upp som ett toppalternativ - där är jag på plats 2 i singelkön. Det stora stora problemet där är den ytterst osäkra processen då det handlar om tid och då tiden mellan bb och rb. Jag var väldigt dålig på att vänta på rb förra gången - väldigt dålig!!! Snurr snurr snurr på tankarna - men kanske landar jag ändå i att avvakta ett tag till - att vänta och hoppas på Vietnam - och om tiden går så finns förhoppningsvis Kina kvar som alternativ. Om inte annat så fyller dottern 4 i höst - om 2,5 år fyller hon 6 och då är jag 41 år. Med nuvarande regler så är jag gott och väl inom åldersgränsen både för Sverige och Kina och då uppfyller jag de krav som Kina ställer (i nuläget) Men törs man vänta??? Vill jag vänta såå länge? Väljer jag bort barn genom att stå passiv eller har jag tid på mig att vänta in rätt läge för mig och dottern? PUH!

5 kommentarer:

  1. Så här hade (har) vi gjort: Det finns ju en tidsperiod när man inte är beredd på att ta emot ännu ett barn (t ex pga att nuvarande barns ålder, jobbsituation, livssituation etc.). Sedan finns det ju en annan tidpunkt som man ser som den optimala tidpunkten att få det nya barnet. Såsom adoptionsvärlden ser ut idag så valde vi att så snart vi kände att "nu är det möjligt" att ta emot ett nytt barn så skickade vi iväg vår ansökan (eftersom vi då hade möjlighet att skicka vår ansökan till ett land). Det var varken den optimala tidpunkten eller vårt förstahandsval av land, men jag är övertygad om att det blir totalt rätt i slutändan ändå. Vi var helt enkelt rädda att läget skulle ändra sig och att vi inte skulle kunna adoptera ännu ett barn överhuvudtaget. Dock var det ju viktigt att vänta tills vi kände att det verkligen var möjligt att ta emot ännu ett barn. Lycka till med ditt beslut!

    SvaraRadera
  2. Det jag gjort idag är att maila AC och skriva att jag vill ställa mig i kö till fler länder. (men jag skrev att jag inte vill skicka NU NU men ändå få frågan om det blir aktuellt.)

    Det är klart att jag KAN ta emot ett barn nu, för det skulle ju inte bli imorgon men jag skulle vilja jobba ett år - även det känns kort, men kanske ändå acceptabelt.

    Det är en ny tjänst som inte funnits i kommunen tidigare, ett nätverk ska byggas upp av oss som fått dessa åtråvärda tjänsterna och vi ska delvis skapa innehållet i tjänsterna tillsammans.
    Jag VILL jobba nu ett tag...
    Hmm.

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Det låter väldigt klokt att se till att du får frågan när det blir aktuellt att skicka iväg ansökningar till andra möjliga länder. När du väl får frågan kan du ju då göra en uppskattning om hur lång tid det kan tänkas ta innan du får barnbesked och hur lång tid det sedan bör ta innan du får hämta barnet. Man hämtar ju sällan barnet månaden efter man skickar iväg ansökan, så kanske landar uppskattningen på att du ändå hinner jobba "minimiåret" och då hade i alla fall jag skickat iväg min ansökan. Och skulle sedan uppskattningen visa sig vara felaktig och du "tvingas" att åka någon månad tidigare så får det ju bli så...det lär ju fungera det också!

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    http://www.tdhontario.tdh.ca/downloads/newsletter_july_2012.pdf

    Denna kanadensiska organisation har information i sina newsletter om Vietnam och om hur adoptionsprocesserna fungerar där nu (de genomför adoptioner från Vietnam nu, men mest SN). Adoptioner från Vietnam efter lagförändringarna är nog fortfarande i ett uppstartsskede (vet ej om det kommit hem något barn till något land över huvud taget än), så det är nog svårt att dra slutsatser om hur det kommer att se ut framöver men jag tänkte att det kan vara intressant läsning för dig ändå om hur processen fungerar och den kanadensiska organisationens erfarenheter. Se även tidigare newsletter från den aktuella organisationen.

    SvaraRadera