tisdag 26 oktober 2010

Kluvet

Jag känner att jag slits mellan mitt arbete och mitt älskade lilla barn!
Självklart kommer hon först - men det är svårt att få ihop det - inte minst i mitt huvud känner jag.

Jag är ju förskollärare och arbetar i ett område där barnen behöver mycket!

Jag tror ärligt talat att många inte kan föreställa sig hur stora behoven kan vara, hur mycket som krävs för att få dagen att fungera när man har ett flertal barn som faktiskt inte mår bra, som inte har det bra och därför inte heller uppför sig bra.

Jag vill jobba i ett sådant område - jag har gjort det under alla mina år som förskollärare och jag känner dels att det ger mig mycket och att jag har något att ge.

MEN - nu känner jag mig otillräcklig. Jag jobbar bara 50% och måste inse att jag inte hinner göra allt - och det inser jag nog, men jag känner också att jag inte hinner bygga upp relationerna till barnen och föräldrarna på det sätt som jag skulle vilja.

Jag vet att jag gör det som kan krävas av mig - men de här barnen behöver det där lilla extra - det där som man inte kan kräva men önska att pedagogerna kan ge - och än så länge har jag inte hittat fram till ett sätt att kunna ge det känner jag.

Jag inser när jag skriver att det handlar mycket om tid - jag jobbar korta dagar men jag har ju också jobbat väldigt kort tid där. Jag kan ju inte förvänta mig att ha kommit så långt än, men jag känner mig ändå orolig över hur det ska gå för mig att få ihop allt.

Det är mycket praktiskt också. Vi har möten stup i kvarten på kvällstid känns det som.

Jag har precis vant mig vid (nej det har jag inte men men ;-)) att lämna ifrån mig lillan på dagarna - nu måste jag lämna ifrån mig henne på kvällarna också.
Vi hade vårt första möte förra torsdagen. Mormor kom hit (bor några timmars bilresa bort) och var barnvakt och det gick alldeles utmärkt. Nu har vi möte imorgon igen och sedan om 2 veckor. Mormor och morfar kommer - de älskar min unge och hon älskar dem - men jag känner att jag inte kan bygga livet på att de ska åka många timmar hit för att vara barnvakt varannan/var tredje vecka. Till på köpet så diskuteras ett förslag som går ut på att vi ska ha möte en kväll i veckan nästa termin. :-(

Jag har vänner som är nära mig och A som kan ställa upp men det känns jobbigt att min lilla A inte bara ska behöva vara borta från mig på dagarna utan också på kvällarna... Lite längre fram ska jag försöka få tag på en fast barnvakt som kan vara med A på mitt jobb när vi har mötena - det känns som en bra lösning på en jobbig situation.

Idag var det ytterligare ett exempel på när jag kände mig sliten mellan jobbet och A.
Det var föräldrafika på A:s förskola - den enda dagen som jag jobbar längre än till 13.30 - och blott andra gången jag jobbat den tiden så det var nytt för A.

Vi har avdelningsplanering på eftermiddagen då - och det går inte att jobba utan att delta i den. Man måste hinna tala med kollegorna om barnen, deras behov och vårt bemötande av dem.

Jag har bara varit med på en planering hittills eftersom det av olika skäl inte har funkat för mig och Alva så den här gången kände jag att jag inte kunde ta ledigt pga föräldrafikat.
Samtidigt kände jag på mig att det skulle blir en jobbig situation för min lilla skrutta.
Andra föräldrar som kommer innan mig, som fikar och sedan tar hem sina barn. Jag bestämde mig för att delta en timme på planeringen och kompa ut resten. Jag sa också åt personalen att ringa till mig om hon skulle bli ledsen för om det inte funkade alls för henne så skulle jag ha åkt i alla fall.

När jag parkerade bilen utanför hennes förskola ringde de - min lilla tjej var ledsen och orolig - och jag känner mig så sliten emellan olika behov. Det kändes hemskt att jag vetat att det skulle bli jobbigt för henne - och ändå utsatte jag henne för det.

På mitt jobb är hennes tårar relativt sett så fjuttigt. Barnen vi tar hand om har problem på ett helt annat plan. I mitt hjärta är A:s tårar inte fjuttiga alls (inte för att någon av mina kollegor skulle säga det heller) utan något jag tar på största allvar och hennes väl och ve är ju mitt ansvar i första hand!

Men det är inte lätt ändå - för de barn jag har ansvar för på förskolan har rätt att ha en pedagog som ger dem vad de behöver - det är också min skyldighet.

Tanken slår mig - ska jag söka jobb på ett "enklare ställe"? Givetvis har alla barn rätt till en engagerad pedagog och det är jag också och skulle vara - men barn som har det bra hemma är inte lika beroende...

Fast jag vill ju inte - jag vill arbeta där jag är - jag vill få det att fungera!

8 kommentarer:

  1. Alltså - jag skulle självklart komma på fikat men inte komma direkt när det började.
    Att inte komma alls är så klart inte ett alternativ

    SvaraRadera
  2. Jag tror du gör det till ett mycket större problem än vad det behöver vara. Hon kommer att vänja sig - och du också - och med tanke på att du ÄR ensam förälder så tycker jag att det lika mycket som att finnas till där, att också se till att hon får fler vuxna förebilder att lita på, att ty sig till - mer än du. Saker kan hända, att du blir akut sjuk och hamnar på sjukhus och dina föräldrar som bor en bra bit bort, inte kan komma. Lite är min känsla att symbiosen riskerar att bli för stark annars. Visst är hon viktigast i ditt liv - och du är viktigast för henne - och så kommer det förmodligen att alltid vara. Men bara för det så behöver ni inte vara de ENDA viktiga för varandra...

    Men, om du skulle arbeta på ett "lättare" ställe just nu när hon är så liten och er lilla familj är så pass ny, är kanske inte en dum tanke. För alla inblandade. Du mår inte bra av att konstant ha dåligt samvete för någon, att du inte mäktar med att göra och ge det du vill. Att behöva kompromissa. Om något/några år kommer ni förhoppningsvis inte vara lika beroende av varandra, du och din dotter, och då kommer du att ha mer kraft att fördela, för hon kommer inte att behöva den lika mycket som nu.

    SvaraRadera
  3. Läste allt igår ... många tankar - läser inte igen utan skriver utifrån det som finns kvar i tanken.

    Jag minns när vi just kom hem - då matade, bytte jag blöja och bara gav dagarna i ända hemma. Sen kom jag till jobbet och gjorde exakt samma sak. Jag blev dränerad på all min omvårdnad. Nu när jag pluggar är balansen mycket bättre och ja lilla bruttan är ju även av med matning och blöjor men likväl kräver hon omvårdnad. Ibland måste jobbet så tillbaks för livet. Likväl tror jag man måste få älska sitt jobb för att trivas i livet. Och att byta nu kanske är svårt? Svårare att ställa krav som ny!

    Jag känner ofta att jag inte vågar se förbi adoptionen vad det gäller protester, språk och mycket annat. Alltid finns någon på min axel so msäger tänk om, tänk om ... detta är sviterna - laga, laga nu eller betala sen!!!

    Du är en utmärkt mamma! Din älva måste få längta och vilja ha dig där precis som alla barn utan att hon tar någon djupare skada pga att hon är adopterad. Du finns och du kan inte göra mer. Försök finna ro i att du är tillräcklig och helt perefkt utifrån era förutsättningar.

    Men det skär i hjärtat. Jag ska jobba natt. Dottern äsger - Mamma inte jobba natt. Stanna här hos mig, jag sov din säng!!! Inte pappa bara. Detta trots att hon ha rsina älskade pappa hemma som varit lika mycket aktiv som mig. Igår sa hon - Pappa inte jobba, jag vill inte. men vi måste alla göra det :-(

    SvaraRadera
  4. Tack för dina kommentar, jag förstår vad du menar och håller med till viss del.
    Det ÄR jätteviktigt att min tjej inte bara har mig och den balansgången mellan att skapa en trygg stark anknytning mellan oss och släppa in andra vuxna som får bli viktiga för henne tycker jag faktiskt att jag klarat riktigt bra :-)
    Problemet är att närmsta familjen bor på avstånd och jag vill inte flytta! Nu är de i och för sig väldigt mobila, har väldigt mycket fritid och väldigt hjälpsamma så det underlättar ju en hel del.

    Det finns även personer här som jag tror att det skulle gå bra att lämna lillan med. Hon är trygg med dem och de kan ställa upp - jag känner trots det att jag gärna vill ha en barnvakt som jag betalar för att inte bli för beroende av väntjänster.

    Angående förskolan så känner jag mig osäker på om min lilla plutta verkligen fått en trygghet i pedagogerna där. Det känns fortfarande skört och hon är ju väldigt nyinskolad. Även det kommer gå bättre/lättare senare - det är jag övertygad om.

    Och byta jobb ett tag - ja det skulle kanske vara bra för mig på ett plan, men jag vet att jag skulle vantrivas. Nu känns det meningsfullt det jag gör - och det gör att det känns mer ok att lämna lillan ifrån mig...

    Tack för dina reflektioner - är alltid värdefullt att få någon annans infallsvinkel! :-)

    SvaraRadera
  5. Nu skrev jag den förra kommentaren innan jag läste din kommentar Familjen Nilsson :-)
    Tack för den med - jag ska läsa den igen och svara senare...

    SvaraRadera
  6. Och så försvann kommentaren jag skrev - sk*t också! Orkar inte skriva om nu men tackar än en gång för kommentaren. Jag tänker och funderar.
    :-)

    SvaraRadera
  7. Lätt är det inte .. har en egen fundering också efter natten som var ... :-(

    SvaraRadera
  8. Oj vad svårt. Jag har inget bra svar. Inget klokt i huvudet då jag funderar på samma fråga själv många gånger men har turen att vara två hemma. Bara att jobba korta dagar är svårt... Tänker på dig.

    kvarnlyckan

    SvaraRadera