torsdag 20 maj 2010

en av dopsångerna

http://www.youtube.com/watch?v=5I3-SXdoA60


Hon kommer från främmande vidder - en av sångerna som sjöngs på lillans dop!
Lyssna på texten!

"Hon får dig att lova det du lovat att aldrig riskera"

"Hon är eldfast och stark, hon är sårbar och öm och hon kommer från främmande vidder och stannar hos dig som en dröm"

"Hon gör silver av damm, hon gör honung av salt och hon kommer från främmande vidder där ingenting blir allt"

Några av mina favoritfraser ur sången. :-)


På dopet valde jag att inte låta solisten sjunga den sista versen. Texten är lite dubbel och jag ville inte att någon på något sätt skulle missuppfatta hur jag tänker kring dessa rader: "Du vill ta henne med, hon ska se vad du kan, men hon kommer från främmande vidder dit du reser men aldrig når fram"

Jag valde alltså att inte ha med denna refräng men på ett sätt tycker jag att de ändå passar in när det handlar om adoption - för ända fram till hennes främmande vidder, hennes ursprung, hennes första tid i livet kommer jag aldrig.

Jag känner absolut inte att jag inte kommer ända fram till henne - hon är min dotter - vi hör ihop och det finns inte det minsta tvivel kring det, men som adoptivförälder så får man leva med att aldrig kunna veta allt - inte ha alla svar...

En fras till ur sången förresten som avslutning - "hon ler emot dig just innan solen går upp"
så det är bäst att jag går och lägger mig nu! ;-)

1 kommentar:

  1. Läser igen ... jag tolkar raderna som att vi aldrig kan nå ända fram till djupet av landet. Hur gärna jag än "vill vara" Thai så blir jag det aldrig så där genuint självklart. Hur mycket jag än läser och lär så är nyanserna så många och jag kommer alltid vara mer främling än hemtam i Thailand ur Thailändarnas ögon, tr or jag.

    SvaraRadera